Taanis rajatakse Kopenhaagenisse ja lähiümbrusesse jalgratta kiirteede võrgustikku Supercykelstier. Võrgustiku moodustavad omavahel seotud kümnete kilomeetrite pikkused, spetsiaalselt tähistatud rattateed, mis on disainitud eelkõige ratturite vajadustest lähtudes.
Kopenhaagenis ja lähiümbruses tehakse juba 60% kõikidest kuni 5 km pikkustest liikumistest rattaga.

Kopenhaageni ja lähiümbruse jalgratta kiirteede võrgustik Supercykelstier. Allikas: http://supercykelstier.dk
Senisest oluliselt laialdasema rattakasutuse eelduseks Eestis on stereotüüpide muutumine, head rattateed ja pikemate otsade korral toimiv ühistransport (meil eelkõige rongiliiklus). Kõiki neid komponente saab ja tuleb omavalitsuse tasandil edendada, sest rattasõidul on meie elukeskkonnale pakkuda rida eeliseid, mida autoga ei ole võimalik saavutada.
Rattaga sõites tagame endale ja lastele piisava liikumise ja seeläbi tervemini elatud elu. Ratas võtab autost kordades vähem ruumi ja lähisõitudel on ajaliselt autoga täiesti võrreldav. Ratas ei saasta. Ratas ei vaja liisingumaksete teenindamist. Ratas toob inimesed omavahel kokku. Ratas ei nõua hirmkalleid neljarealisi tänavaid, viimaste arvelt saaks riik ja omavalitsus senisest rohkem panustada hoopis näiteks laste huviringidele või normaalselt toimivale ühistranspordile.
Need on põhjused, miks ma aastate jooksul väga kirglikult rattateede edendamise eest olen seisnud.
Hetkel on Saue tulevases ühendvallas kavandamisel suured tee-ehitustööd, kus alates Tallinna piirist kuni Välja tee ristini (edaspidi Keilani välja) rajatakse uued maanteed ja ka kergliiklusteed. See loob suurepärase võimaluse korrata Kopenhaageni edulugu Saue vallas ja rajada Tallinn — Saue — Keila kiirtee. Seekord jalgratastele.
loading map - please wait...
Kasutagem siis seda võimalust arukalt ja ärgem taandagem rajatavat trassi mingites lõikudes kitsalt vaid mõne kortermaja arendust teenindavaks jalgteeks tuues ohvriks linnast teise sõitvate jalgratturite ohutuse. Värskelt avaldatud Topi-Saue teeprojekti tööversioonis on paraku just sellised arengud avaldunud, rattateele on seetõttu kavandatud 2 konfliktset maanteeületust. Tegemist on täiesti uue teelõiguga, me oleme suutelised paremaks!

Topi – Saue teeprojekti tööversioon. Märkused Tormi Tabor.