Selleks, et õpetada, peab hoolima-koostöös kogukonna ja oma vallaga – Tiia Rosenberg

Õpetamine ei ole ainult teadmiste edasiandmine – see on eelkõige hoolimine. Koolis peaksid kõik osapooled – õpilased, õpetajad, lapsevanemad ja kogukond – ühiselt hoidma nii üksteist kui ka meid ümbritsevat keskkonda. Lapse areng saab toimuda vaid stressivabas, rahulikus ja turvalises õhkkonnas, kus ta tunneb, et on teretulnud ja temast hoolitakse. Kui lapsel on koolis halb olla, ei suuda tema aju õppida. Vaimne heaolu, sotsiaalne turvalisus ja emotsionaalne soojus on aluseks kõigele muule – alles siis saab toimuda sügavam õppimine.

Usun, et kõik oleme ühel meelel: õpilane on kõige tähtsam. Küsimus on pigem selles, kuidas luua talle parimad tingimused. Uued hariduspsühholoogiaalased teadmised aitavad meil mõista, kuidas õppimine tegelikult toimub, kuidas anda edasiviivat tagasisidet ja kuidas toetada lapse motivatsiooni. Saue vallas on õpetajatel olnud võimalus õppida ja katsetada tõenduspõhiseid praktikaid parimate spetsialistide juhendamisel, et teadmised jõuaksid igapäevasesse koolielu.

Uuringud kinnitavad, et hindamine mõjutab otseselt õppimist. Sama kehtib juhtimise kohta: see, kuidas me inimesi juhime, määrab suurel määral tulemused. Kui soovime kasvatada ennastjuhtivaid ja elukestvaid õppijaid, tuleb rõhk asetada tagasisidele, vastutuse kasvatamisele ja õppija enda rollile. Kontroll ja hirm ei kasvata vastutustunnet – see tekib siis, kui õpilane saab aru, et õpib iseenda jaoks.

Õpetaja ülesanne on olla lapsele tark juhendaja, mitte ainult aine edastaja. Hea õpetaja mõistab inimese psüühika seaduspärasusi ja teab, et hoolivus ja soojus ei ole „lisand“, vaid professionaalsuse vältimatu osa. Õpilase areng ei sõltu niivõrd laste arvust klassis, vaid nendest inimestest, kes lapsega iga päev kokku puutuvad, nende pädevusest ja südamesoojusest. Head õpetajat huvitab esmalt õppiv laps ja seejärel tema aine, mitte vastupidi.

Tulevikus peame toime tulema õpetajate põuaga ning leidma viise, kuidas paindlikult ja targalt korraldada õpet väheste ressurssidega. See nõuab isiklikumat lähenemist kui riiklikud standardid ette näevad. Oluline on toetada õpilaste õpioskuste, eneseregulatsiooni ja üldpädevuste kujunemist, sest just need oskused viivad edasi gümnaasiumisse, kutsekooli, kõrgkooli ja on alseks elukestvale õppele.

Samavõrd tähtis kui kool on ka kogukond – ainult koos tegutsedes saame kasvatada aktiivset kodanikku. Kool annab teadmised, aga kogukond loob oskused ja väärtused, mis muudavad õpitava tähenduslikuks. Meie vallavalitsusel on siin oluline roll – kuulata koole, mõista probleeme ja aidata koos lahendusi leida.

Lõppkokkuvõttes on selge: ilma hoolimiseta ei ole õppimist. Selleks, et õpetada, peab hoolima. Alles siis, kui laps tunneb end väärtustatuna, saab ta pingutada, avastada ja kasvada.

Posted in Arvamuslood and tagged , , , , , .

Sündisin 1969 aastal Viljandis ning peale Tallinna Ülikooli lõpetamist tulin Ruila Põhikooli õpetajaks ning alates 2000 aastast töötan koolidirektorina. Ruila Põhikooli on lõpetanud ka minu tütar ja kaks poega. Olen kodukandi tegemistega kursis sotsiaal- ja haridusvaldkonnas kaasa rääkides kolmes vallavolikogu koosseisus nii komisjone juhtides kui ka volikogu aseesimehena. Samuti olen Lään-Harju Koostöökogu juhatuse liige ning löön kaasa oma kodukandi MTÜ-des.
Usun, et tugevas ja suuremas vallas on võimalik koondada nii vaimset kui materiaalset potensiaali otstarbekamalt . Valdade ühinemise käigus on oluline tagada meie inimeste huvide eest seismine ja vajaduste teadvustamine uues loodavas vallas ning sujuv üleminek uuele töökorraldusele. Peame leidma need kohad, kus saab ühiselt odavamalt ja paremini kui eraldi tegutsedes. Suures vallas on inimestel väga erinevad huvid ja elutingimused, kus tuleb vallaelu juhtimisel leida tasakaal valla kui terviku arendamisel. Näen meie piirkonda linnalähedase kauni loodusega elukeskkonnana, kus on välja arendatud toimiva infrastruktuuriga Laitse aedlinnak ja samas kenad hajaasustusega külad privaatsust hindavatele elanikele. Aga meile avaneb paremaid ja laiemaid võimalusi ainult siis, kui meil endil on piisavalt tarkust, tahtmist ja aktiivsust kaasa lüüa, et mitte jääda kõrvale ja omaette, vaid teha koostööd, et ajada oma asja edasi selleks suuremaid võimalusi kasutades.
Pean oluliseks arengut, inimeste kaasamist ja motiveerimist, teha vajadusel muudatusi meie kõigi elukvaliteedi parandamise nimel .

"Pean oluliseks arengut, inimeste kaasamist ja motiveerimist..."